Two persons boat lake fishing mist morning sun

Treffit jatkuu – varhaisen vaiheen yhteiskehittämisestä uusi normaali?

Varhaisen vaiheen yhteiskehittämisen loppuseminaari ”Lasten ja nuorten sohy-palveluviidakossa – ilman opasta ei selviä kukaan” pidettiin torstaina 11.5. klo 12.00–14.00 Turun yliopiston kauppakorkeakoululla. Kahden teemaan liittyvän pilottiryhmän Pilottien otsikoina olivat 1) Alueellinen toimijaverkosto ja nepsy-oireilevat lapset ja  2) Lasten ja nuorten vahvempi toimijuus: “Mitä mun elämässä tapahtuu?”.

Varhaisen vaiheen yhteiskehittämiseen osallistui 19 asioidentuntijaa (huom! monikko) omine kokemuksineen. Kokemuksia ja osaamista osallistujilla oli sekä lasten ja nuorten sosiaali- ja hyvinvointipalveluista yksityiseltä ja julkiselta puolelta sekä kolmannelta sektorilta. Lisäksi treffeillä oli myös IT-osaajia yksityiseltä puolelta ja kokemusasiantuntija. Parituntinen meni nopeasti pilottiryhmien kehitysideoista keskustellessa: miten asia nähtiin ja miten eteenpäin?

Lopuksi Terhi Tevameri (Sote-alan kehittämisasiantuntija, KEHA-keskus) keräsi ajatuksia käydystä keskustelusta.

Syntyi tunne, että käsitellyistä asioista pitää antaa lupauksia. Lupauksia jatkosta niin pilottien aiheiden osalta kuin itse menetelmän. Ja hankehärdellin. Ja mehän lupasimme. Työ. Yhdessä tekeminen. Se jatkuu. Koska me olemme se jatkuvuus arjessa. Jokainen meistä voi tehdä näitä asioita nykyisillä resursseilla yhdessä  muiden ammattilaisten kanssa hieman toisin jo tänään. Tietoa on ja toisaalta (enää?) ei voi jäädä odottamaan, että joku tulee ja ratkaisee tämän meidän puolesta (rahalla tai käskyllä). Ei sitä kuulemma tapahtunut 1980-luvullakaan.

Eli tämä on meidän käsissä. Järjestetään resurssiviisaita vaikuttavia treffejä lisää ja tehdään yhdessä asioita, jotka tuo kestävyyttä ja jatkuvuutta ainakin sillä hetkellä sille lapselle ja nuorelle, jonka kohtaamme. Meitä aikuisten kohtaamisia unohtamatta!

• ”Täytyy, on aivan pakko tehdä asioita aivan toisella tavoilla. Keksiä uusia tapoja tehdä.”
  • ”Luovuutta ja välittämistä. Oikeita kunnon kohtaamisia. Pieniä tekoja ja paljon.”
Pilotti 1: Polku kohti oikeita ja oikea-aikaisia palveluja.
Pilotti 2: ”Mitä mun elämässä tapahtuu?”

Kuka lähtee ja kenen kanssa aamulla varhain kokemaan onneaan aavalle ulapalle?

Lisätietoja: Antti Tuomisto ja Turun yliopiston RediSote-tiimi (hankesivu ja lisää uutisia)
040-7371533

Tilaisuuden toteuttaa REDI SOTE -hanke. Hanke rahoitetaan osana unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Eu-lippu ja Vipuvoimaa logo