Nainen ja tyttö

”Kenelle sinä tässä maailmassa olet ilo?”

Työpajan ryhmätyöskentelyä

Teema: Yhdessä lasten ja nuorten hyvinvoinnin puolesta heidän kanssaan

Otsikon iloisen idean tuotti työpajaan osallistunut ja työpajasta ”inspiroitunut ja voimaantunut” Elina Larjama, Pienryhmäkoti Villa Rauha Oy:stä. Kiitos Elinalle ja muille osallistujille! Te teitte tämän päivän merkitykselliseksi!

Lasten ja nuorten, palvelujen, sosiaalialan ammattilaisten ja arjen kipukohtia nyt ja tässä työstettiin REDI SOTE -hankkeen toisessa kevään pilotissa 20.4.2023 Turun kauppakorkeakoululla.

Varhaisen vaiheen yhteiskehittämisen työpajaan osallistui 14 henkilöä 11 eri organisaatiosta. Edustettuina olivat sosiaalipalveluista julkinen että yksityinen puoli, kolmas sektori. Lisäksi resurssiviisautta etsimässä oli kaksi kokenutta IT-alan ammattilaista.
Tästä ei voinut tulla kuin hyvää! Uusien mieltäkiehtovien kohtaamisten lisäksi myös ajatuksille tuli uusia muotoja ja outoa nostetta. Vai mitä sanotte näistä:

• ”Kenelle sinä tässä maailmassa olet ilo?” (Kysymys lapselle ja nuorelle, toimii myös aikuisilla) Elina Larjama, Pienryhmäkoti Villa Rauha Oy.
  • ”On annettava jotain myös itse, ei vain pyytää toista osallistumaan.”
  • “Ammattilainen pitää houkutella olemaan ihminen – ehkä jopa pelillisyyden keinoin.”
  • ”Ihana kuulla muiltakin tuo kommentti, ihan lähtee taakka hartioilta.”

Tästä on hyvä jatkaa! Iso kiitos kaikille osallistujille! Tämä työpaja jatkuu 2.5. Molempien työpajojen tuloksia kuullaan 11.5.2023 seminaarissa.

Lisätietoja: lehtori Antti Tuomisto
Turun yliopiston REDI SOTE -sivu.

SAVE THE DATE! ENNAKKOKUTSU: RESURSSIVIISASTA LASTEN JA NUORTEN SOSIAALI- JA HYVINVOINTIPALVELUJEN KEHITTÄMISTÄ

AVOIN SEMINAARI: 11.5.2023 klo 12-14 Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto

Työnimi: ”Lapset ja vanhemmat sohy-palveluviidakossa – ilman opasta ei selviä kukaan”

’Lasten ja nuorten sosiaali- ja hyvinvointipalvelut muodostavat laajan kirjon varhaisen vaiheen ennaltaehkäisevistä palveluista 24/7-palveluihin ja toimenpiteisiin. Palvelut ajoittuvat lapsen ja nuoren ensimmäisille n. 20 ikävuodelle. Palcvelujen piiriin kuuluu tietysti lapsen lähiomaiset sekä terveydenhoidon, päivähoidon, koulutuksen ja harrastusten kautta suuri joukko muita toimijoita. Palveluja on tarjolla runsaasti erilaisiin tunnistettuihin tarpeisiin. Ennaltaehkäisy ja moniammatillinen yhteistyö ovat avainsanoja. Mutta miten tämä toimii käytännössä, arjessa lapsen, omaisten, so-hy-alan ammattilaisten ja muiden sidosryhmien toimijoiden kanssa yhteistyössä?

Tämä kissa nostetaan pöydälle 11.5.2023 klo 12-14 Turun kauppakorkeakoululla REDI SOTE -hankkeen avoimessa seminaarissa. Seminaarin rungon muodostaa kahden pilottiryhmän maalis-toukokuun aikana tuottamat ratkaisuehdotukset lasten ja nuorten sosiaali- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi resurssiviisaasti. Ratkaisut esitellään, niistä keskustellaan ja niitä kehitetään edelleen. Ratkaisut on tuotettu varhaisen vaiheen yhteiskehittämisen keinoin Turun yliopiston REDI SOTE -tiimin toimesta.

Aarrekartta ja kädet

Ohjelma (tulossa)

Ilmoittautuminen (tulossa)

REDI SOTE rahoitetaan osana unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

ESR EU-lippu Vipuvoimaa ja TY logot