Tekniikka & Talous 20.10.2023: SSAB:n tulostusjauhetta testataan Ponssen osassa

3D-tulostuksen hyödyt: parempi kuin vanhat keinot

Tekniikka & Talouden käytännönläheisessä jutussa Ponssen metsäkoneen osan 3D-suunnittelu ja tulostus osoittaa 3D-tulostuksen eli AM-teknologian hyödyt (SSAB:n tulostusjauhetta testataan Ponssen osassa, Tekniikka & Talous 20.10.2923, artikkeli vain tilaajille).

Uutisessa kerrotaan, että Ponssen esimerkkikappale hitsataan ja koneistetaan nykyään 4 osasta. Uudelleensuunniteltu 3D-tulostettu kappale on 1) toimivampi, 2) kevyempi, 3) fossiilivapaa (uuden metallijauheen ansiosta), 4) hitsattavissa ja 5) uuden 3D-tulostus- eli AM-teknologia-ajattelun oiva esimerkki!

Koko mind-blowing -AM-ajattelu lähtee suunnittelusta. Kun tulostusmateriaaleina ovat metallien lisäksi muovit, biomateriaalit, keraamit ja lasi, niin kaikkien asiaan liittyvien yritysten on syytä tutustua teknologiaan. Tutustumisen jälkeen keskustelua voi jatkaa joko 3D-tulostuspalveluja tarjoavien yritysten, FAMEn (Finnish Additive Manufacturing Ecosystem) tai meidän tarjoaman AMOU-palvelun kanssa. AMOU-palvelua käytät missä ja milloin vaan:

AMOU-materiaalin sisältö on kattava:

AM-sisältö ja EU-logo ESR rakennerahasto.

Siitä vaan selailemaan AM:n ihmeellistä maailmaa ja palataan asiaan! yst.t.,

Antti Salminen, professori, Konetekniikka, Teknillinen tiedekunta, Turun yliopisto
Antti Tuomisto, lehtori, Tietojärjestelmätiede ja Work Informatics, Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto
Osuu ja Uppoaa -hanke