Pulmek Oy innostui VR-laseilla toteutetusta AM-koulutuksesta

Pulmek Oy:n toimitusjohtaja Hannu Pennanen ja myynnistä vastaava Sanni Pennanen (kuvassa, kuva: Pulmek Oy) testasivat Turun yliopiston toteuttamaa AM-teknologian (additive manufacturing, lisäävä valmistus) perehdytys- ja koulutusmateriaalia. Pilottiversion koekäyttö oli positiivinen ja antoisa kokemus.

Hannu Pennanen: ”VR-lasien kanssa oli mielenkiintoista katsoa koulutusmateriaalia mutta kannattaa istua alas ettei tunnu siltä että tipahtaa. 3D-tulostaminen on tuttua mutta on myös mukavaa saada uusia näkökulmia aiheeseen.”

Sanni Pennanen: ”On totta että VR-lasien avulla asiaan tulee keskityttyä paljon paremmin. Koulutusmateriaali oli kiinnostavaa ja meille erittäin ajankohtaista etenkin metallin 3D-tulostamisen osalta. Käytämme tuotannossa ja suunnittelussa apuna 3D-tulostinta muoviosien valmistukseen ja metallin tulostaminen olisi seuraava askel tuotannon joustavuuden lisäämiseksi.”

360-videoon perustuva VR-ratkaisu tarjoaa hyvän keinon ottaa selvää AM-teknologioista. Materiaali sisältää sekä perusteita että syvällisempää tietoa metallien ja muiden materiaalien tulostamisesta ja työnkulusta. Lisäksi on esimerkkejä, yrityskeisssejä ja verkostotietoa. ”360vr-ratkaisun tarkoitus on täydentää nykyisiä keinoja tutustua uusiin teknologioihin. Lisäksi ratkaisun ympärille tuottamamme uusi AMOU(r)-palvelu tukee yritysten ja korkeakoulujen dialogia, tapauskohtaisuutta ja mikro-oppimista”, toteaa lehtori Antti Tuomisto Turun yliopiston kauppakorkeakoululta.

Professori Antti Salminen, Turun yliopisto, Teknillinen tiedekunta, Konetekniikka: ”Lisäävä valmistus eli AM (additive manufacturing) tarjoaa huomattavia etuja, joiden ansiosta sen käyttö tulee yleistymään ja se tulee näyttelemään merkittävää roolia valmistavassa teollisuudessa. Tämän teknologian osaaminen on jatkossa merkittävä osa insinöörin osaamista.”. Katso myös professori Salmisen professoriluento.

Tilaa VR-materiaalin ilmainen koekäyttö! Tunti riittää alkuun! Ota yhteyttä: Antti Tuomisto, Turun kauppakorkeakoulu
040-7371533, antti.tuomisto@utu.fi

Osuu ja Uppoaa -hanke, Turun yliopiston tiimi