Prof. emeritus Markku I Nurminen ja uusi työinformatiikan kirja

Ota uusi näkökulma – kokeile työinformatiikkaa

Kirjan voi tilata kustantajalta Books on Demand -kaupasta ja hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Työinformatiikan uuden perusteoksen ”Kenen työtä tietokone tekee? Työinformatiikan perusteet” myötä työinformatiikkan hyödyntämistä on syytä miettiä laajemmin työn, liiketoiminnan ja kansalaisten tarpeisiin.

Emeritusprofessori Markku Nurminen kertoo Turun Sanomissa (21.6.2023) näkemyksiään tietotyöstä ja sen sujuvasta ja kestävästä kehittämisestä. Tekoäly tai ”teennäisäly”, kuten Nurminen vääntää, sopinee moneen tietotyön mähjäämisen kohteeseen, mutta vain siten että työn tekijällä ja tekijöillä, ihmisillä on ymmärrys oman työn suorittamisesta kokonaisuutena.

”Tietojärjestelmä ja työ ovat erottamattomat, ja liikkeelle pitää aina lähteä ihmisen työstä”, toteaa Nurminen artikkelissa.

Tietojärjestelmätieteen lehtori, työinformatiikko Antti Tuomisto oli mukana jo 1990-luvun Laboris-ryhmässä toteuttamassa tapaustutkimuksia. ”Työinformatiikka tarjoaa monimutkaiseen ja epävarmuutta sisältävään tietotyöhön ja työjärjestelmiin reilun ja vahvan, mutta vaativan käsitteistön, joka ei päästä käyttäjäänsä helpolla.”

Käsitteistö on vahva ja tuntuu lähes triviaalilta, mutta sen hyötykäyttöönotto vaatii harjaantuneisuutta, niin kuin kaikki asiantuntijatehtävät:

• oma työ
  • yhteistyö
  • palvelu
  • osaaminen ja
  • muutos

Missä IT? No siellä missä sen pitääkin olla, erottamattomasti. Lue ja vaikutu.

Uusi näkökulma työinformatiikka.
Emeritusprofessori Markku I Nurminen, Turun Sanomat (21.6.2023)

Työinformatiikasta on moneksi. Olet sitten liiketoiminnan, organisaaation, työjärjestelmien, tietojärjestelmien tai ohjelmistojen suunnittelija tai kehittäjä, niin työinformatiikka on se uusi juttu, uusi näkökulma sinulle. Loppujen lopuksi kyse on siitä, miten työn tekijän työt sujuu tai pitäisi sujua.

Tuomisto jatkaa: ”Olemme opettaneet ja harjoittaneet maisteriopiskelijoitamme menestyksellä jo pari vuosikymmentä ja jatkamme. Työelämässä on jo satoja työinformatiikkaan tutustuneita ja lisää on tulossa.”

Turun Sanomat: Markku Nurmisen haastattelu – ”Teennäisäly”, tuo ihmisen nöyrä palvelija (21.6.2023, s.21)  (digilehti)

Kenen työtä tietokone tekee? Työinformatiikan perusteet -kirjan kansi

Jos haluat kuulla lisää työinformatiikasta ja sen sovelluksista sekä IT-etiikasta ja tekoälystäkin, ota yhteyttä:

Antti Tuomisto
lehtori, työinformatiikka