VR-lasit piparista

Ketterästi kohti 3D-tulostuksen virtuaalista koulutusta

Osuu ja Uppoaa-hanke (O&U) on syksyn aikana koonnut rivejään valitsemalla 3D-tulostukseen (AM eli additive manufacturing, katso kuva 🙂 ) liittyvän koulutusmateriaalin tuottajan ja kutsumalla kokoon ohjausryhmän.

Virtuaalisen koulutuskokonaisuuden tuottajaksi valittiin tarjouskilpailun perusteella Elomatic Oy:n Visu-tiimi, jolla on hyviä visioita laadukkaiden 360/vr-materiaalien tuottamiseksi ketterään koulutus- ja perehdytystarkoitukseen. O&U-hankkeessa Elomatic Visu-tiimiä vetää Jaakko Mattila. Yhteistyö Elomatic Visu-tiimin kanssa on käynnistetty innostuneessa ilmapiirissä.

Ohjausryhmään saatiin edustava joukko alueen ja aihepiirin huippuammattilaisia. Mukana ovat seuraavat henkilöt ja tahot:

• Vesa Erkkilä, Turku Science Park Oy
  • Johanna Valio, YritysSalo Oy
  • Heidi Piili, Turun yliopiston teknillinen tiedekunta
  • Tomi Kalpio, Brinter Oy
  • Eerik Viinikkala, VS Automaatio Oy
  • Teemu Launis, Elomatic Oy

Ohjausryhmään osallistuu lisäksi Minna Koivukangas ELY-keskuksesta rahoittajan edustajana. Projektiryhmää ohjausryhmässä edustavat Antti Tuomisto ja Jaakko Susi. Ohjausryhmä on jo pitänyt ensimmäisen kokouksensa ja todennut hankkeen lähtökohdat ja suunnan hyväksi ja mielenkiintoiseksi.

Hankkeessa sisällön laajuutta ja syvyyttä on pohdittu huolellisesti myös mukana olevien yritysten kommentteja ja mielipiteitä kuunnellen. Asiakastarpeita tullaan jatkossakin kuuntelemaan herkällä korvalla, onhan tarkoituksena nimenomaan valmistaa koulutusmateriaalia yritysten sisäiseen käyttöön. Kevät tuleekin olemaan kiireinen koulutusmateriaalin ensimmäisten sisältöjen suunnittelemisessa, kuvaamisessa, viimeistelyssä ja julkaisemisessa ja palautteen keräämisessä.

Oikein hyvää joulua ja virtuaalista uutta vuotta 2022
toivottaa Turun yliopiston Osuu ja Uppoa-tiimi

Lisätietoja Antti Tuomisto (antti.tuomisto@utu.fi) ja 040-7371533.