Joukko ihmisiä keskustelee yhdessä

Kenen työtä tietokone tekee? – Työinformatiikan tutkimusseminaari

HUOM! Ilmoittaudu mukaan, vaikka olisit estynyt osallistumaan 16.11. aloitukseen! Olet mukana jatkossa!

Tietotyö on meidän kaikkien arkea oli tavoitteellinen toimintasi sitten työtä, opiskelua tai jotain muuta.

Kaikkeen arjessa tarvitaan tietokonepohjaisia työkaluja ja niiden käyttöä ja käyttäjiä (ja kehittäjiä).

Toimintaan liittyy käsitteet tietotyö, tietojärjestelmät, toiminnankehittäminen, käyttöönotto, koulutus, ylläpito, data, sovellukset, tekoäly ja muita teknis- ja organisaatio-orientoituneita käsitteitä. Mutta myös käsitteet oma työ, yhteistyö, palvelut, osaaminen ja muutos. Mutta miten työkalut toimivat ja miten kuvata ne erottamattomana osana toimintaa? Miten (hyvin) ne toimivat tällä hetkellä? Ja miten arvioida, suunnitella ja toteuttaa niitä?

Työinformatiikan tutkimusseminaari kutsuu koolle kaikki tietojärjestelmistä, tietoteknisistä sovelluksista ja niiden hyötykäytöstä kiinnostuneet tutkimusseminaariin. Seminaarisarja alkaa TO 16.11. klo 14-16 Turun kauppakorkeakoulu (LS 10).

• Mitä?
    • Tietojärjestelmätieteen avoin erikoisseminaari: Työinformatiikan perusteet – Kenen työtä tietokone tekee?
  • Milloin ja missä?
    • Tutkimusseminaarisarja, aloitus 16.11.2023 klo 14-16, luentosali 10, TuKKK
    • Osallistu yhteen tai kaikkiin. Muista ilmoittautua!
  • Kenelle?
    • Kaikille tietotyötä ja tietojärjestelmien parissa työtään tekeville:
      • suunnittelijoista toteuttajiin
      • käyttäjistä päättäjiin
      • opiskelijoista konkareihin
  • Miten?
  • Mitä saan?
    • Opiskelijat: mahdollisuus saada harjoitustyö/seminaarisuorituksia ja tutkielma-/projektiaiheita
    • Eri alojen nykyiset ja tulevat tutkijat: antoisaa keskustelua ja ajatustenvaihtoa sekä pyrkimystä kokonaisvaltaiseen näkemykseen tietotyöstä, tietotekniikasta, tekoälystä, tietoyhteiskunnasta, Industry5.0 -ajatuksista ja muusta metaverseilystä
    • Muut kiinnostuneet: poikkitieteellinen foorumi tietotyön, tietotekniikan, tekoälyn ja yhteiskunnan keskeisistä asioista keskusteluun ja vaikuttamiseen arjenkin näkökulmasta

Seminaarin siemen

Turun yliopiston tietojärjestelmätieteessä toimii tutkijoita, joiden odotetaan suuntaavan tutkimustaan työinformatiikan suuntaan. Kaikilla tahoilla ei ole kuitenkaan ollut itsestään selvää, mitä työinformatiikka oikein pitää sisällään. Tilanne on nyt vähän parantunut, kun Markku Nurmisen kirja ”Kenen työtä tietokone tekee? Työinformatiikan perusteet” ilmestyi kesäkuussa. Joku on tosin jo ehtinyt vähän moitiskella kirjaa löysästä otteesta, vaikka kirjan vähemmän muodollinen tyyli voi hyvin olla myös tahallinen.  Seminaarin pyrkimyksenä on kristallisoida kirjan sanomaa, siis ikäänkuin tiristää loputkin mehut hedelmästä. 1990-luvulla työinformatiikkaa tutkimme Laboris-ryhmässä. Laboriksen perinteelle oikeutta tekee nimenomaan tapaustutkimusten kampaaminen täikammalla ja otteella: “Mitä vielä voimme oppia näistä keisseistä?” Keissithän on siroteltu pääteemansa mukaisesti Nurmisen kirjassa viiteen lukuun. Alustavasti on ajateltu, että kyllä jokainen luku varmaankin ansaitsee oman istuntonsa sisältämiensä keissien kääntelemiseksi vartaassa niin että varmasti kypsyvät ja maustuvat.

Työinformatiikan tutkimusseminaari 2023-2024

Kenellä sitten voisi olla houkutus tulla mukaan tähän tutkimusseminaariin? Liikkeelle lähdetään siitä periaatteesta, että ei tämä työn ja tietojärjestelmien yhdistäminen voi niin vaikea asia olla, että aiheesta ei riittäisi tukevaa sanottavaa, oli sanojana sitten opiskelija tai kenties jo pitkällekin urallaan edistynyt tutkija. Perehtyneisyys ja kiinnostus tietojärjestelmiin ei ole sen ansiokkaampi lähtökohta kuin perehtyneisyys ja kiinnostus työn tekemiseen ja tietotekniikan käyttöön siinä. Muiden tieteenalojen edustajia tarvitaan tasapainottamaan näkökulmia osakäsitteiden työ ja informatiikka kesken. Mukaan mahtuu varmaan vielä joku slush-kävijä haistelemaan monitieteisiä liikeideoita.

Täydentävän agendan tarjoaa työinformatiikkaa lähelle tulevien lähestymistapojen etsintä ja arviointi. Arvokohteita tuossa maastossa ei ensi silmäyksellä ole tungokseen asti, mutta pienen vaivannäön jälkeen ilahduttavia havaintoja voi tulla aistien ulottuville yllättävistä suunnista. Kesällä ammattikirjallisuutta selaillessa sattui silmään esimerkiksi Langeforsin infologinen filosofointi ja toisaalta saksalainen suuntaus, jota he kutsuivat nimellä “Arbeitsinformatik”, molemmat ajalta ennen millenniumia.

Seminaari ei saa olla liian kuormittava, mutta ei myöskään pirstoutunut. Tapaaminen säilyttää riittävästi jäntevyyttä ja jatkuvuutta, jos tapaamme noin kerran kuukaudessa. Ensimmäisen kokoontumisen ja järjestäytymisen ehdimme pitää vielä ennen joulua ja keväällä aika varmaan riittää niin pitkälle kuin asiaa riittää. Jokainen voi asettaa itselleen omia tavoitteita yleisestä viisastumisesta käytännön systeemityöhön tai sen menetelmäkehitykseen. Tervetuloa mukaan!

Ilmoittaudu mukaan!

Lisätietoja: