Innovaatiosta tuotantoon — Osuu ja Uppoaa -hankkeen tutkijat tutustumassa viimeisimpiin teollisiin 3D-sovelluksiin Formnext-messuilla Saksassa

Tänään alkaneet 3D-tulostuksen Formnext-messut kokoavat yhteen teollisen 3D-tulostuksen asiantuntijoita maailmanlaajuisesti aina materiaalispesialisteista ohjelmisto-osaajiin. Tapahtuma järjestetään joka vuosi Saksassa Frankfurtissa ja tällä kertaa ensimmäistä kertaa täydessä mittakaavassaan kahden vuoden tauon jälkeen. Paikan päällä neljässä hallissa, 38 100 m2 -alueella on yli 600 näytteilleasettajaa ja kävijöitä odotetaan lähes 18000.

Turun yliopistolta tapahtumassa vierailee seitsemän teollisen 3D-tulostuksen tutkijaa, joista kolme Osuu ja Uppoaa -hankkeesta. Messuilta odotetaan erityisesti viimeisimpiä simulointiohjelmistoratkaisuja, uusia tulostettavia metallimateriaaleja sekä ison mittakaavan tulostimia, joita voitaisiin hyödyntää myös suomalaisessa tutkimuksessa ja teollisuudessa.  Itse näyttelyn lisäksi tapahtuma on tärkeä verkostoitumismahdollisuus alan ammattilaisille.

Myöhemmin tällä viikolla hankkeen dosentti Heidi Piili kertoo vuoden 2022 Formnext-messujen huikeimmista innovaatioista ja uusimmista 3D-tulostuksen sovelluksista.

Professori Antti Salminen (vas.), projektitutkija Saeid Parchegani ja dosentti Heidi Piili Formnext-messuilla Saksassa

Hanke rahoitetaan osana unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Eu-lippu ja Vipuvoimaa logo