Dataa löytyi

Datasta löytyi signaaleja pk-yritysten tekoälyprojekteille

Yritysten, pientenkin, tietojärjestelmissä on paljon dataa ja siten paljon potentiaalia. Se tiedetään. Tiedetään myös, että data-analytiikka ja tekoälyprojektit ovat isoja, riskialttiita ja kalliita. Näinkin, mutta myös potentiaalia. kasvua, kestävyyttä ja tulosodotuksia on. Datan parissa voi tehdä monenlaisia ja -kokoisia toimenpiteitä. Yksi tärkeimpiä on artikkelissamme esitetty ”tekoälymatkan käynnistäminen” oman datan parissa.

Jafarzadeh, P., Vähämäki, T., Nevalainen, P., Tuomisto, A., Heikkonen, J. Supporting SME companies in mapping out AI potential: a Finnish AI development case. J Technol Transf (2024).

Tuloksena esitämme että tekoälymatkassa tärkeintä on, että aloittaa tänä (tai ensi vuonna):

1. tutustu pienen casen kanssa omaan dataan ja
  2. sen potentiaaliin uusien data-analytiikka ja tekoälytyökalujen avulla
  3. käytännönläheistä ja konkreettista oppimiskokemusta korostavilla tavoilla
  4. luotettavien yhteistyötahojen, kumppanien ja/tai vertaisryhmän kanssa.

Siinä se. Artikkelin lisäksi katso AI-lähettiläs -hanke ja sen tulokset:

Hankkeen päärahoittaja oli Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja hankekumppanina Tampereen ammattikorkeakoulu.

Lisätietoja:

Antti Tuomisto ja Turun yliopiston AI-lähettilästiimi sekä Tampereen ammattikorkeakoulun AI-lähettilästiimi
AI-lähettiläs-hanke