Periscope & water with horizon.

AI-lähettiläät signaalia etsimässä – eka työpaja 23.8.

AIL-lähettiläisen toisen kierroksen 1. työpaja pidettiin 23.8. Signaalia datasta etsimässä oli 8 AI-lähettilästä ja saatiin tutustua 7 mielenkiintoiseen ja erilaiseen datakeissiin. Signaalin etsimisestä alusti erikoistutkija Paavo Nevalainen, jonka jälkeen tutustuttiin projektitutkija Tanja Vähämäen juontamana ja AI-lähettiläiden johdolla datakeisseihin.

Erilaisten datakeissien näkeminen oli taas se juttu! Osallistujat vastasivat joka keissin jälkeen muutamaan kysymykseen. Alla vastauksia:

• ”Miten paljon esimerkin käyttäjät/yritys voisi hyötyä tästä ideasta, kun se otettaisiin käyttöön?” Yli puolet vastaajista arvioi, että esimerkkikeissistä olisi jopa paljon hyötyä ja lähes kaikki arvioivat hyötyjä olevan paljon tai jonkin verran (3 ja 4 asteikolla 1-4).
  • ”Miten innovatiiviseksi arvioisit esimerkkikeissin liiketoiminnan kannalta?” Jonkin verran tai paljon vastasi samoin lähes kaikki AI-lähettiläät (3 tai 4).
  • ”Mitä hyötyjä tavoitellaan?”: Hyötyjä nähtiin eniten tehokkuuden lisäämisessä ja laadun parantamisessa. Myös kustannusten pienentäminen sekä ketteryyden ja uudistuskyvyn paraneminen nousivat esille.
  • ”Miten paljon haluaisit kuulla lisää esimerkin tekoälytyökalusta ja ratkaisusta?” Tässä toimiala ja oman yrityksen tarpeet realisoituvat: toiset esimerkit eivät kiinnostaneet ollenkaan, toiset täysillä. Jokaisen seitsemän keissin mediaani on 3 eli enemmän kiinnosti, osui ja upposi! Erilaiset ratkaisut kiinnostavat AI-lähettiläitä laajasti.

Vapaaseen sanaan saatiin seuraavia kannustavia kommentteja:

• ”Mielenkiintoista asiaa eri aloilta AI:n parista.”
  • ”Kiitos hyvistä esityksistä”
  • ”Hieno oli kuulla erilaisista tavoista hyödyntää AI:ta. Hyvä jengi koolla. Kiitokset!”

Lopuksi: tikkataulumalli tuntuu hyvältä! Siinä on tärkeintä lähteä liikkeelle ja kokeilla (=opetella, oppia, ymmärtää) jollain työkalulla jotain merkityksellistä datajoukkoa. Ja sitten uudestaan taulun keskelle uusin ajatuksin. Tästä on hyvä jatkaa kohti työpajaa 2 ja AI-lähettilään toimintamallia.

Tikkataulu ja legoesimerkki
Tikkataulumalli ja ”business + data understanding” -pallottelua