Etusivu       Sivukartta       Yhteystiedot  
"Uuden tutkimuksen mukaan tietotekniikka ei nosta tuottavuutta, koska työntekijöitä ei ehditä kouluttaa ja työnteko hidastuu." 9.11.2010


Näin uutisoi YLE 20.10.2010 Aalto-yliopiston Telia-Soneran aloitteesta tekemä uusi tutkimus pk-yritystenkin it-investointien onnistumisesta. Uutinen kertoo melko yksipuolisesti tilanteesta, joka on ollut tiedossa tietotekniikan ja "bisneksen" välillä jo kauan. Uutta olisi ollut se, että asialle on myös tehty jo paljon. IT-palveluntarjoajat ovat yhä enemmän asiakaslähtöisiä, asiakaskeskeisiä. Ja jos ketteryys teemana niputtaisi nykyisen asiakas-toimittajakehityksen, niin liiketoiminnan, tietotyön ja tietotekniikan haastava suhde ja vaadittu asiantuntijaosaaminen ovat menossa hyvää vauhtia oikeaan suuntaan.

Myös työinformatiikka on ollut eturintamassa tässä mielessä korostaen työn ja tekijän erottamatonta kokonaisuutta työn, yhteistyön, liiketoiminnan ja näihin liittyvän tietotekniikan kehittämisessä. Työinformatiikan humanistiset piirteet saavat hyvää vastakaikua myös työhyvinvointitutkimuksesta, joka laajentaa tietotekniikan hyötyjen (ja haittojen) tulkintaa laajemmalle.


Takaisin